Pressmeddelande 2.8

Brändö får bildkarta då sprintorienteringen hittar hem

Moa Torrkulla och Thelma Backlund har hittat modellkontrollen – i vilken av Brändös lekparker? (Foto: Johan Hagström)

Bästa Brändöbo. Om du på fredag passeras av en färggrann figur med karta i hand är du mitt i en orienteringstävling. Snart får du själv uppleva din hemö på en bildbana som är öppen för alla.

Finlands Svenska Orienteringsförbunds mästerskap FSOM avgörs 5–7.8 i Vasa och Vörå. Över 400 orienterare från 8- till 90-åringar deltar. I fredagens sprint belönas alla som kommer i mål med en dubbelsidig specialkarta, som i ord och bild presenterar sydvästra Brändö och människorna där.

– Det här är ett betydelsefullt område, också internationellt. Här möts historien och framtiden, säger Helvi Riihimäki, guide i Vasa och Korsholm och ordförande i Sjömuseiföreningen.

Hon har valt nio kontrollpunkter på kartan, där Johan Hagström fotograferat människor som bor eller verkar på Brändö, däribland kartritaren Peter Sundelin

Brändöborna Heimo Hokkanen, Saara Norrgrann, Peter Sundelin, Helvi Riihimäki och Johan Hagström hälsar välkomna till fredagens sprinttävling och den nya bildkartan. (Foto: Johan Hagström)

– Vilken toppenidé. Nu får orienterarna verkligen veta var de är – och för mig som inflyttad ger kartan nya dimensioner, säger FSO:s nya tränare Saara Norrgrann, Brändöbo också hon.

Bildkartan utkommer på fredag på svenska. Till fiskdagen i oktober eller senast till Brändökarnevalen nästa sommar färdigställs den finska upplagan. Då förenas kontrollpunkterna till en bana, där alla intresserade kan pröva orientering. Samtidigt görs en engelsk version, med studerande, turister och nyfinländare i åtanke.

Fredagens FSOM-vinnare belönas med en jubileumsbok på engelska. Den berättar om Park World Tour, serien som startade i Vasa 1996, förde in sprinten i orienterings-VM och har fortsatt med 117 tävlingar i 17 länder.

Kategorier:
Okategoriserade