Lägerbrev 2

Välkommen på Storläger!

Hej!

Nu är det inte långt kvar till FSO:s Storläger 2024. I det här lägerbrevet kommer
mer information om lägret. Storlägret ordnas 28-31.7 vid Terjärv skola och
börjar efter FSOM. Från FSOM-stafetten ordnas busstransport till lägerplatsen
för de som anmält att de behöver skjuts. Man kan också ta sig till lägret på
egen hand och då är det drop in fram tills att programmet börjar. Totalt
kommer vi att ha 4 orienteringsträningar och även delta i en tävling under
lägret. Dessutom utlovas mycket annat kul program som workshop, lekar och
simmöjligheter nära inkvarteringen. Lägret avslutas på onsdag efter lunch. För
de som anmält att de behöver skjuts till tågstationen ordnas även transport
dit.

OBS! Vi deltar i KP-V:s nationella tävling i Kaustby på tisdagskvällen (30.7). Det
är viktigt att man anmäler sig till tävlingen i IRMA innan lägret. Anmälan
stänger 25.7.


Länk till tävlingen på irma: Kilpailukalenteri | Irma (suunnistusliitto.fi)

Inkvartering och mat
Vi bor i Terjärv skola och inkvarteringen sker på skolgolv i klassrum. Man
behöver alltså ha med sig liggunderlag och sovsäck. Vi äter fyra måltider per
dag (frukost, lunch, middag, kvällsmål). Undantagsvis för tisdag, den dagen
har vi tävling på kvällen och då har vi beställt frukost, lunch, ett stadigt
mellanmål och kvällsmål. Mellanmålet äts innan vi åker iväg till tävlingen och
vill man ha något mer att äta utöver det och kvällsmålet, får man ordna med
egen mat eller köpa något från cafét vid tävlingscentralen. I Terjärv centrum
finns en butik.

Terjärv skolas address: Ringvägen 143, 68700 Terjärv länk


Program
Lägrets program startar kl.15.15 vid amfiteatern ute på skolgården om vädret
tillåter, annars i gymnastiksalen. Lägrets träningar består av två
skogsträningar på måndag. En linjeorientering och tävling i skog på tisdag
samt en avslutande parsprintstafett på onsdagen med start från
inkvarteringen. Man kan själv anpassa farten på träningarna för att se till att
man orkar hela lägret. Övrigt program under lägret är lekar, workshop och på
fritiden kommer det finnas möjlighet att simma vid en badstrand som ligger i
närheten av inkvarteringen. OBS! Det är på föreningens ledares ansvar att
övervaka simningen och ingen får simma utan att en ledare finns med och
man har fått lov att simma.
På fritiden kommer lägerdeltagarna också ha
möjlighet att använda skolans gymnastiksal och skolgården får man alltid vara
på. Varje kväll är det tystnad kl. 22.00 så att alla kan få sova tillräckligt under
lägret.


Schema:
Söndag
13:00 Buss från Hästö till Terjärv
14:00 Ankomst till inkvartering, efter
det uppackning
15:15 Välkommen på läger, lära
känna varandra program med
lekar
17:00 Middag
18:00 Workshop
20-21 Kvällsmål
21:00 Ledarpalaver
22:00 Tystnad

Måndag
7:45-8:30 Frukost
8:55 Avfärd till träning 1 (grupp 1)
~9.35 Avfärd till träning 1 (grupp 2)
12:00 Lunch
12.45 Föreläsning
13.45 Avfärd till träning 2 (grupp 1)
~14.15 Avfärd till träning 2 (grupp 2)
17:00 Middag
18:00 Kvällsprogram: Simning
20:00-21:00 Kvällsmål

21:00 Ledarpalaver
22:00 Tystnad

Tisdag
7:45-8:30 Frukost
9:00 Avfärd till träning 3
12:00 Lunch
13-15 Fritid/vila
15:00 Mellanmål
16:00 Avfärd till tävling i Kaustby
18:00 Första start

20:30-21:15 Kvällsmål
21:15 Ledarpalaver
22:00 Tystnad

Onsdag
7:45-8:30 Frukost
9:00 Träning 4
Packning
11.30 Lunch
12.30 Lägret avslutas och bussen åker mot tågstationen
13:38 Tåget avgår


Transport under lägret
Under lägret kommer vi använda oss av en buss som kör oss i två omgångar
till måndagens träningar och KP-V:s tävling på tisdagkväll. Träningen på tisdag
förmiddag ligger på gångavstånd och sista träningen på onsdag startar från
inkvarteringen. För deltagare som anmält att de behöver skjuts till lägret från
FSOM och till tågstationen efter lägret ordnas busstransport. Tåget IC24 från
Karleby som åker söderut kl. 13:38 är ett bra alternativ att boka.

På måndagen åker vi inte till inkvarteringen mellan träningarna, utan duschar
och äter lunch vid idrottshuset i Kaustby. Den dagen behöver man ha med
packat handduk och ombyteskläder för båda träningarna. Föreningsledare
ska alltid meddela åt den ansvariga ledaren i bussen innan vi åker iväg, detta
för att försäkra oss om att alla är med. Här är en översikt över träningarna och
tävlingen (Måndag 1 + 2, Tisdag 3 + tävling, Onsdag 4):


Detaljerad information om träningarna
För varje träning har vi separata träningskort där träningen är beskriven, där
står information om banlängder, tema för träningen och annan viktig
information. Läs alltid igenom träningskortet innan vi far iväg på träning, så
att du är förberedd och vet vad som gäller. Träningskorten och startlistor som
vi kommer använda oss av på träningarna kommer att delas ut under lägret
elektroniskt åt föreningsledarna som informerar deltagarna.


Ledare under lägret
Med på lägret som lägerchef är Amanda Hansén, alla frågor man undrar över
både före och under lägrets gång får ställas åt henne. Hon ansvarar även för
förstahjälp väskan som finns med på lägret. Föreningarna har ledare med som
kommer att ha ansvaret över föreningens egna deltagare under lägrets gång.
Det kommer även finnas flera hjälpledare med som har olika uppgifter under
lägret, som till exempel leda lekar, ta in kontroller och ansvara för start och mål.
Från FSOs sida finns Otto Simosas och Saara Norrgrann med på delar av
lägret.


Ledarpalaver
Varje kväll håller vi en palaver för alla ledare där vi går igenom träningarna
och schemat inför nästa dag. Frågor kan då ställas och kartor kan ges ut ifall
någon deltagare vill bekanta sig med träningen redan kvällen innan
tillsammans med föreningsledaren. (Det är inte tänkt som ett alternativ åt
erfarna deltagare.) Föreningsledare får också under palavern komma med
önskemål och förslag på ändringar i t.ex. startlistor eller annat som de vill ta
upp.

Vi önskar att föreningsledarna tar sig tiden att gå igenom kommande dag
med de deltagare som de ansvarar över
, till exempel på morgonen eller kvällen
innan. På det sättet har alla säkert hört den information som finns om
träningarna, eventuella frågor kan redas ut och alla känner sig säkra på hur
dagen kommer att se ut. Detta önskas så att dagen löper så smidigt som
möjligt för alla.


Vad ska jag packa med?
✓ Orienteringsutrustning (orienteringsskor, kläder, kompass, EMIT, Obs! Eget
kartplast)

✓ Kläder enligt väder
✓ Regnkläder
✓ Löpskor
✓ Hygienartiklar
✓ Liggunderlag, sovsäck
✓ Handduk, simkläder
✓ Dricksflaska
✓ Skild träningsväska att ha med till träningarna
✓ Mellanmål
✓ Eventuellt solkräm, myggspray, skavsårsplåster, fickpengar
✓ Om du har personliga mediciner ska du packa med det


Tveka inte att ta kontakt om du har frågor!

Amanda Hansén
tel. 0400264159
e-post: amandahansen002@gmail.com

Kategorier:
FSOStorläger2024